Avaleht / Uudised

Selles ametis on kellatundmine oluline

16.05.2017


Kui pea kõigile ametitele kehtib tööaeg ja puhkeaeg, siis veokijuhtidel on tööaeg, sõiduaeg ja puhkeaeg.

Juhi töö- ja puhkeaeg salvestatakse automaatselt sõidumeerikuga, mida on korrakaitsjatel ja Tööinspektsiooni inspektoril õigus kontrollida. Sõidumeerik salvestab ka veoki kiiruse ja läbisõidu.

Töö- ja puhkeaja seadus on õige asi: autojuhid peavad olema puhanud, märkis betoonisegude tootmise ja transpordiga tegeleva ettevõtte Betoonimeister juhatuse esimees Kalle Suitslepp.

Betoon rikneb kiiremini kui piim

„Meie autojuhtidel ei ole monotoonseid pikki otsi ja kuigi sõidumeerik näitab, et juht on tööl, sest ka koorma laadimise aeg on tööaeg, siis meie juhid saavad sel ajal rooli tagant ära tulla, võileiba süüa või lihtsalt jalutada. Nii võivadki nad vahel küll mõne minuti jagu seaduse mõttes vähem puhata, kuid tegelikus elus ei tähenda see ühte jutti rooli taga olemist,“ rääkis Suitslepp ja kinnitas, et enamiku ajast nende autojuhtidel selle seaduse järgimisega probleeme pole.

„Tavalistel tööpäevadel saavad nad väga hästi töö- ja puhkeaega jälgida ja ka jälgivad. Näiteks lähevad uut koormat laadima siis, kui 15-minutiline puhkeaeg on täis. Küll aga võib tekkida vahel probleeme suurte objektide korral, kui on vaja teha palju betoonivalu korraga. Autojuht ei saa valu pooleli jätta lihtsalt sellepärast, et seaduses ette nähtud tööminutid on otsas, sest betoon kivistub. Seaduses on erandid tehtud näiteks tsirkusevarustust vedavatele erisõidukitele, piimaautodele, kanalisatsiooniautodele, kuid betooniautod sinna alla ei kuulu. Kuigi betoon rikneb kiiremini kui piim,“ nentis Suitslepp.

Tööinspektsiooni inspektori Jüri Milovi sõnul on peamisteks põhjusteks, miks veoettevõtted rikuvad töö- ja puhkeaja nõudeid, logistikafirmade või tööandjate korraldus kaup teatud kindlaks ajaks kohale viia, hoolimata töö- ja puhkeaja piirangutest. Kuid ka juhid ise rikuvad Milovi väitel töö- ja puhkeaega sellistel inimlikel põhjustel, et tahetakse õhtuks koju või järgmisele parvlaevale jõuda, ka piiriületuste puhul võib seda ette tulla, kuigi viimaseid eksimusi on vähem. Lisaks nimetas ta eksimuste põhjuseks sõidukijuhtide teadmatuse või oskamatuse aega arvestada, näiteks jäetakse sõidumeeriku nupp tööpäeva lõppedes tööasendisse. „See on paljuski tööandja ülesanne oma autojuhte koolitada, kuidas töö- ja puhkeaega arvestada,“ lausus ta.

Tööinspektori sõnul on kindlasti erandlikke põhjuseid, kuid enamik rikkumisi on ettevõttel võimalik ära hoida, planeerides oma autojuhtide teekonda ja tööpäeva paremini. „Aastatega on hakatud seda ka järjest rohkem tegema. Ettevõtjaid on korrale kutsunud hirm trahvide ees, mis paljudes riikides on suuremad kui Eestis,“ nentis Milov. On juhuseid, kus autojuhile (ettevõttele) määratakse Euroopas töö- ja puhkeaja seaduse rikkumise eest 3000 eurot trahvi.

Kindlad reeglid töö-, sõidu- ja puhkeajale

Veokijuhtidele kehtib rida erinevaid töö- ja puhkeaegu, mida kõike tuleb jälgida ja osata omavahel kombineerida:

  • 45-tunnine katkematu iganädalane puhkeaeg
  • 11-tunnine katkematu igapäevane puhkeaeg
  • 9-tunnine ööpäevane sõiduaeg
  • 4,5-tunnine sõiduaeg
  • 45-minutiline katkematu vaheaeg
  • 30-minutiline vaheaeg
  • 15-minutiline vaheaeg
  • vähendatud ööpäevane 9-tunnine puhkeperiood
  • kahe järjestikuse nädala summeeritud sõiduaeg

Keerukas süsteem on välja mõeldud selleks, et parandada juhtide töötingimusi ja suurendada liiklusohutust teedel. Selle juba 1970. aastal sõlmitud „Rahvusvahelisel maanteeveol töötava sõiduki meeskonna tööaja Euroopa kokkuleppega” on ühinenud tänaseks üle 50 riigi. Kõigis neis riikides kehtivad ühtsed sõidu- ja puhkeaja reeglid.

Vaata lisaks Tööelu portaali teemalehte sõidukijuhtide töö- ja puhkeaja kohta

Autor: tooelu.ee

Foto: Raivo Tiikmaa.

Tagasi
Selles ametis on kellatundmine oluline

Teksti suurus

Reavahe suurus

Kontrastsus

Ligipääsetavusest

Tooelu.ee loomisel on peetud silmas, et siin avaldatav info oleks kättesaadav ja kasutatav võimalikult paljudele inimestele.

Loe lisaks